perjantai 19. elokuuta 2022

Saarenmaa, Muhu

Lauttojen varaustilanne näytti taas nollaa (perjantairuuhkaa), mutta lohdutin Hannua, että olemme ennenkin mahtuneet mukaan. Puuskittainen sivutuuli tuntui ikävältä kun ajoimme Virtsun satamaan, jossa lauttaa jo lastattiin. Me pääsimme viimeisenä kyytiin, loput autot saivat jäädä rannalle odottamaan seuraavaa lauttaa. Matka Kuivastun satamaan Saarenmaalle kesti puolisen tuntia.

Jaagu-Mihkli

Majoituimme taas peltojen ja metsien keskelle, joten pysähdyimme Liivan keskustaan ostamaan piiraat ja oluet mukaan. Ajoimme Ridasiin Jaagu-Mihkliin ja saimme pienen aittahuoneemme, kylppäri on seinän takana. Emännän mukaan saimme kaikkein viileimmän huoneen. Pihalla vilisee lapsia (omia ja naapureiden) kuin Vilkkilässä kissoja. Isolla tontilla on hauskan näköisiä mökkejä (ja sauna), mutta tämä sopi paremmin meidän budjettiimme. Harmi, ettei fillareita ole tarjolla. Kävelymatka Liivaan ja takaisin ei tällä helteellä houkuttele.

Muhurito

Myöhemmin päräytimme Hondalla Liivaan Muhuriton burritoille. Kävelimme katsomaan kirkon, jonka ulkopuoli on rempassa.

Jaagu-Mihkli

Loppuillan istuimme pihalla, kunnes hyttyset ajoivat meidät sisälle. Kaikki asukkaat olivat viettäneet päivän jossain muualla ja palasivat vasta iltapimeällä, lamppurivien jo sytyttyä koristamaan pihaa.

Ilman jääkaappia olimme myös ilman aamiaista. Ajoimme aamupäivällä Liivaan, hain leipomosta tuoreet kanelipullat ja istuimme keskustaan kahvittelemaan.

Muhu Museum; Hannu ja vihertävä vaimonsa

Matka jatkui Koguvaan, Muhun museoon. Ulkomuseon kierrettyämme kävelin vielä kirjailija Juhan Smuulin patsaalle, satamaan ja yhdelle tuulimyllylle.

Ajoimme tuulista kannasta myöten Orissaareen, josta löytyy venesataman lisäksi kauppa, ravintola, baareja ja majoitusta. Olemme molemmat lukeneet Paula Havasteen Saarenmaa-kirjasarjan, siksi halusimme käydä näillä Viron historiallisilla paikoilla. Aiemmin olemme vain ajaneet Muhun läpi.

Orissaare

Palasimme Muhuun ja kurvasimme Nausteen. Tarkoitus oli käydä syömässä Restoran Tuulissa, mutta ravintola oli varattu yksityistilaisuudelle. Ei auttanut kuin ajaa Liivaan ja tyytyä sen ravintolatarjontaan. Kaksi oli suljettuna loman takia, istuimme ulos samaan ravintolakeskittymään kuin eilen ja söimme vain salaattiannokset.

Haimme kaupasta oluet, tomaatit ja juustopiiraat ja palasimme Ridasiin. Muut viime yön majoittujat olivat jatkaneet matkaa ja saimme uusia naapureita. Lisää lapsia!