keskiviikko 17. elokuuta 2022

Tallinna - Rapla - Pärnu

Aamulla oli jo +20 lämmintä, kun puoli kahdeksan jälkeen lähdimme Hondalla kohti Länsisatamaa. Keskustan aamuruuhka ja tietyöt hidastivat menoa, mutta ehdimme sentään Finlandian kyytiin. Matkaan lähti myös pariskunta Tikkurilasta vähän isommalla pyörällä.

Maarja-Magdaleena kirik
Kohvik a la Maison

Päätimme ajaa Pärnuun Raplan kautta, kun suorempi E67 on jo tuttu, vilkasliikenteinen ja tylsä. Raplassa emme olekaan ennen käyneet. Jätimme Hondan parkkiin ja piipahdin Raplan Maarja-Magdaleena kirkkoon. Parvella soivat urut komeasti, ilmeisesti joku harjoitteli illan urkukonserttiin. Alkoi olla lounasaika ja menimme Raplan (kaikesta päätellen) ainoaan kahvilaan, Kohvik a la Maisoniin piirakkakahveille. Matka jatkui mukavaa tietä Turiin, josta käännyimme 5-tielle kohti Pärnua. Hondan matkamittari pyörähti 60.000 kilometriin. Ensimmäinen ajopäivä on tämän reissun pisin ja heti näin ensimmäiset haikarat. Taivas peittyi pilviin ja satoi hieman, mutta Pärnuun pääsimme kuivina.

Oliveri Kohvik

Pyörimme jonkun aikaa rantakantin yksisuuntaisilla teillä, ennen kuin löysimme majapaikkamme. Tarkoitus oli lähteä heti uimaan, mutta sää ei siihen houkutellut ja huuhtaisimme hiet suihkussa. Kävelimme keskustaan ja kävimme kaupassa. "Keittiömme" on niin vaatimaton, että aamiainen on syötävä jossain muualla. Illallisen söimme Oliveri Kohvikin mukavalla pihalla. Kävelimme vielä rantaan, ennen kuin palasimme kämpille.

Promenaadi Villa

Illalla istuimme kauniin takapihan katoksessa iltaviinistä ja pihan omenista nauttien.

Aamulla keitimme kahvit ja lähdimme rannalle. Kävelyä riitti muutama sata metriä Kuuse-tietä ja saman verran meressä, ennen kuin pääsi uimaan. Loistava ranta lapsille, kun on niin matala. Huuhtaisimme hiekat jaloista suihkulähteessä ja palasimme kämpille suihkuun. Halusin nähdä Nykytaiteen museon tämänkin kesän näyttelyn, Mees & Naine: Uni.

Veerev Õlu
Sweet Rosie

Näyttelyn katsottuani joimme päiväoluet Veerev Õlun auringonpaahteelta suojaisella terassilla. Seuraksemme saimme Järvenpäästä kotoisin olevan miehen, joka on nelisen vuotta asunut Pärnussa. Jaettavan lounaan söimme Sweet Rosie -irkkupubin terassilla. Haimme kaupasta pullat iltapäiväkahville ja kirsikkajogurtin aamuksi.

Promenaadi Villa
Hannu lähti ostosten kanssa kämpille, minä jatkoin kävelyä vielä aallonmurtajalle. Kumma juttu; jo kolmannen kerran siellä kävellessäni taivas peittyy pilviin, tai kuten tänään, helleusvaan. En muutenkaan arvannut kävellä kovin pitkälle liukkailla sandaaleilla. Palasin patsaspuiston läpi villaan, suihkuun ja nokosille.

Kaks Pulka

Huilin jälkeen kahvittelimme puutarhassa. Alkuillasta kävelimme rantaan ja kävin uimassa. Ties kuinka monennet suihkut ja syömään naapuriin; Kaks Pulka -ravintolaan. Yllättäen sinne saapui myös toimiston lukupiirin Marita seurueineen. Tilasimme hyvät vuohenjuustosalaatit, minulle sushit ja Hannulle burgeri raneilla. Kotimatka ei olisi voinut olla lyhyempi.

Aamiaisen kuittasimme kahvilla ja jogurtilla. Huoneessa alkoi olla kuuma, menin istumaan puutarhan varjoon lukemaan ja syömään omenia. Aidan toisella puolella on leikkipuisto, josta kuuluu lasten iloinen nauru. Kunnes puutarhuri saapuu sinne leikkaamaan nurmikkoa ja vie hetkeksi ainakin poikien huomion. Raps, raps kuuluu, kun pudonneet omenat jäävät leikkurin alle.