maanantai 8. elokuuta 2022

Merkkipäivänä mysteerimatkalle 2022

Vuosi sitten Hannu pääsi Hämeenlinnaan viettämään synttärinsä. Tämän vuoden syntymäpäivälle varasin yön laivahostelli Boresta Turusta. Peruin sen, kun pääsimme viettämään "leiriviikon" Rymättylässä, emmekä halua ajaa parin viikon sisällä kahta kertaa Turkuun. Hannulla on vain yksi toive; ei liian pitkää ajomatkaa. No, sitä saa mitä tilaa! Lupasin Putten pizzat Tikkurilassa, lounaan naapurikylässä tai eväsretken Sipoonkorpeen.

Loviisa

Ei vaineskaan! Aamulla keittiön pöydällä päivänsankaria odotti onnittelukortti, johon olin kirjoittanut parin päivän mp-reissun suunnitelman. Hondan sivulaukut oli pian pakattu; vaihtovaatteet, varvastossut, kirja, pesuaineet ja (varmuuden vuoksi) uikkarit. Ensi viikolla pakattavaa onkin vähän enemmän....

Merenkulkumuseo

Tuhannen Tuskan kahvila

Ajoimme Porvoon kaupungin läpi jatkaen majapaikkamme ohi Loviisaan. Aivan ihana tie (170), vähän toista kuin Viron pitkät suorat. Loviisaan saapuminen Porvoosta päin on aina yhtä hieno; aivan kuin ajaisi suoraan kirkkoon! Jätimme Hondan rantaan parkkiin, kävin Merenkulkumuseossa ja kävelimme kauniissa puukaupunginosassa. Kurkkasimme Tuhannen Tuskan kahvilan hurmaavaan pihaan. Kaupungista poistuessamme poikkesimme Safcafeen hyvälle lounaalle. Palasimme samaa reittiä Myllykylään, ennen majoittumista kävimme ostamassa aamiaistarpeet kaupasta. Enkös minä luvannut Hannulle jotain lähikylää? Ohitimme Ilolan.

Porvoo

Villa Molnby Hotel

Ajoimme peltojen poikki metsän reunaan ja majoituimme Villa Molnby Hotelliin, todellakin keskelle ei mitään. Pihalla oli lainattavia fillareita, mutta mäkinen muutaman kilometrin pituinen reitti Venjärven rantaan ei houkutellut tässä helteessä. Huilailimme, avasimme kuoharin ja istuimme iltaa "omalla terassilla" lukien ja ilta-auringosta nauttien.

Postimäen ulkoilumuseo
Hiljainen yö ja hiljainen aamu, emme edes heränneet, kun hotelliin majoittuneet latvialaiset raksamiehet lähtivät töihin. Maksullisen aamiaisboksin olisi voinut tilata etukäteen, mutta meille riittivät jääkaappi, mikroaaltouuni, kahvikapselikone ja kaupan karjalanpiirakat ja jogurtit. Söimme aamiaisen ulkona, aurinko alkoi jo lämmittää pihaa. Pois lähtiessämme poikkesimme Postimäen ulkoilumuseoon. Rakennukset olivat kiinni, kävelimme pihapiirissä ja kävin myös kahvilassa, jonka ovi oli avoinna, mutta kahvilatoiminta oli jo loppunut tältä kesältä.

J. L. Runebergin kotimuseo
Karautimme Porvooseen, jossa minulla oli pari kohdetta ToDo-listallani. Ensin kävin J. L. Runebergin kotimuseossa, joka on todella viehättävä paikka puutarhoineen. Respa kertoi, että vain viisi vuotta Runebergin kuoleman jälkeen koti jo museoitiin ja kaikki on säilynyt entisen kaltaisena.

Seuraavaksi kapusimme Näsin kivelle. Harmi vain, että männyt peittävät näkymän Porvoon kaupunkiin ja kirkonmäelle.

Saara Hopea-Untracht
Johan Knutson
Mats Simoninpoika evästauolla

Porvoon museoon oli jonoa, kun eläkeläisryhmät opastettuine kierroksineen valtasivat tilat ja yksi mikkeliläisvaari alkoi ostaa Museokorttia itselleen. Kävinkin katsomassa vain osan näyttelystä vältellen ryhmiä.

Porvoon Kalatalo

Lounaspaikkoja Porvoossa riittää, mutta olen jo pitkään halunnut käydä syömässä Porvoon Kalatalossa. Loistava ruoka! Tänään oli tarjolla kalapihvit, uusia perunoita ja salaattia. Ruisleipä oli niin hyvää, että ostin sitä kotiinkin ja iltapalaksi lohipiirakkaa. Suuri suositus! Hieno reissu, taas kerran.

Olen usein sanonut, että jätämme vain savuavat rauniot peräämme (Indonesian tulivuoren purkaus ja maanjäristykset, Kreikan laivaonnettomuudet jne.) Nyt paloi Porvoossa...