tiistai 27. kesäkuuta 2023

Viro Hondalla 2023; Tallinna - Rakvere - Sonda

Tiistaina heräsin jo hyvissä ajoin ennen puhelinherätystä, keitin kahvit ja pakkasin oman sivulaukkuni. Hyvissä ajoin olimme myös satamassa, Eckerön Finlandiassa Honda pääsi tuttuun "skuuttiparkkiin". Matkan ajan istuimme kannella, minä kirjaa lukien. Kohta sitä pitää alkaa säästellä, mikäli en halua lukea e-kirjoja reissun aikana.

Ajoimme satamasta pois tuttua reittiä, joten ratikkatyömaa ei haittaa ainakaan Narvaan päin menijöitä. Olin jo vannonut, että tylsä E20 saa minun puolestani jäädä ajamatta kolmatta kertaa. Silloin en vielä tiennyt, että naapurin Grete kutsuu meidät majoittumaan vanhempiensa kotiin Sondaan.

Katariina Kelder

Tankkauspaussin pidimme Rakveressä. Söimme lounaan tutussa Katariina Kelderissä, tosin pyysimme burgerimme terassille. Muuten hyvä kanaburgeri, mutta valkoinen (kuivahko) sämpylä ei ole koskaan ollut suosikkini. Kävimme kaupassa ostamassa iltaoluet ja vähän tuliaisia, tankkasimme myös Hondan ja ajoimme Sondaan.

Grete vastaanotti meidät portilla, tulostamme ilmoitti hyvissä ajoin suuri, kiltti Tommi-koira (joka pelkää ukkosta). Pihalle pelmahti kuusi pientä serkusta, iältään 3-5 vuotta. Parilla näytti olevan iskä mukanaan. Majoituimme tilavaan saunakamariin ja vaihdoimme ajovarusteet shortseihin. Kahvittelimme terassilla ja vaihdoimme kuulumiset. Illemmalla ukkonen jyrisi, Tommi vahti nousevia pilviä, jotka eivät kuitenkaan yltäneet Sondaan saakka. Greten siskon mies hoiti grillauksen pihalla ja kokoonnuimme kaikki terassille syömään. Greten isäkin tuli töistä ja liittyi seuraamme. Musiikinopettaja-äiti oli yhden tyttärensä kanssa pari päivää jossain musiikkitapahtumassa Setomaalla. Lapset ja me vetäydyimme nukkumaan, kun nuoret jäivät sisälle pelaamaan lautapelejä. Pihalla pyöri robottiruohonleikkuri, joka vei mennessään Tommin kakat ja melkein Hannun ajosukatkin, jotka olivat jääneet oven eteen saappaiden päälle tuulettumaan.

Uljaste Järve

Keskiviikkona nukuimme yhdeksään saakka, saunamökissä oli ihanan viileää. Kahden pienen sisaruksen isä keitti meille papukahvit ja söimme aamiaista, kun Grete ja pojat heräsivät yläkerrassa. Aamupäivällä ajoimme Hondalla Uljaste Järvelle ja kävin uimassa. Vesi oli yllättäen aivan sakkainen, joko nyt on sinilevää? Kotimatkalla poikkesimme ostamaan uintioluet ja lapsille juustonakkeja. Mansikoita ei ollut myynnissä. Ohimennen näimme myös Sondan juna-aseman. Kävin suihkussa (tämän kylän vesijohtovesi on aivan keltaista, juomavesi on haettava kaupasta) ja istuimme "oman" terassin varjoon oluelle.

Grete oli valmistanut pastaa ja kutsui meidätkin syömään. Päikkäreiden jälkeen jäin ulos lukemaan ja vahtimaan sivusilmällä lapsia, jotka taas lisääntyivät. Greten täti, serkut ja pari pientä lasta saapuivat. Kyllä näillä on kauniita lapsia! Ilmankos, kun ovat itsekin niin kauniita.

Grete lämmitti meille ruuan ja äiti toi tullessaan savusiikaa ja juustoja. Täti oli tuonut kakun. Naisväki alkoi musisoida, onhan puolet heistä musiikinopettajia ja talosta löytyy kaikenlaisia soittimia. Hannun harmiksi ei kuitenkaan rumpuja.