torstai 29. kesäkuuta 2023

Sonda- Peipsijärvi - Tartto

Nukuimme taas erinomaisen hyvin viileässä saunamökissä. Yhdeksän hoodeilla menimme päätaloon aamiaiselle, Maret oli jo ehtinyt ruokkia suurimman osan pesueesta. Daniel ja Markus nukkuivat vielä, olivat niin väsyneitä eilisestä riehumisesta ja valvomisesta. Pikkuinen Lili ja isoveli Riko olivat tulleet äitinsä kanssa jo aamusta tapaamaan isoäitiä ja pikkuserkkuja. Hyvästelimme kiitollisina koko porukan ja lähdimme ajamaan kohti Peipsijärveä hiljaista, mutkaista ja melko hyväkuntoista tietä pitkin.

Mustvee

Pidimme jaloittelupaussin Mustveen rannalla, joka näytti mainiolta uimiseen. Tankkasimme Hondan ja matka jatkui tuttuun Kallasteen. Ohitimme viime kertaisen majapaikkamme ja kurvasimme Kallasten kirkolle, kun minun piti käydä hautausmaan huussissa. Halusin poiketa Kallasteen yhdestä syystä; pysähtyä lounaalle Peipsi Kalapunktin terassille syömään hyvä, tuore kuhawrappi. Näinköhän se tulisi (taas) olemaan reissun paras ruoka?

Kallaste Kirik
Peipsi Kalapunkt

Cozy Apartment near the City

Uhkaavat sadepilvet alkoivat kertyä taivaalle, kun suuntasimme Tarttoon. Muutama kilometri ennen kaupunkia tie oli sateen kastelema, mutta me vältyimme kastumiselta. Hannu suunnisti Oa-kadulle ja löysimme majapaikkamme Cozy Apartment near the Cityn läheltä Emajõgea. Hannu etsi Hondalle parkkipaikan kadun varrelta, ei uskallettu parkkeerata sitä pihalle (kun aina tulee sanomista). Sillä aikaa minä siirsin laukut sisälle ja tutustuin viehättävään keittiölliseen kaksioon. Olohuoneessa on jopa kamina, mitä ei näillä helteillä tarvita. Asunto on todella hyvin varustettu, edes omaa hammastahnaa ei tarvinnut käyttää.

Kävelimme joenvartta vajaan kilometrin matkan Raatihuoneentorille ja joimme tervetulo-oluet Pahad Poisid Pubin terassilla. Hain turisti-infosta uusia karttoja ja neiti kertoi, että tänään vietetään Tartu-päivää ja sen kunniaksi Vabaduse psteen varrella on ilmaiskonsertteja iltaseitsemältä.

Haimme kaupasta aamiaistarpeita, tuoreita mansikoita ja iltaviinin. Palasimme kämpille kahvinkeittoon. Joimme ne auringonpaisteessa pihalla, vaikka pelkäsimmekin jonkun tulevan ajamaan meidät pois omilta kalusteiltaan, kuten viimeksi Tartossa ollessamme. Saimme istua ihan rauhassa, joku naapuri tervehti iloisesti ohi mennessään. Lähdimme kävelemään takaisin keskustaan ja kuuntelimme hetken klassista konserttia. Kevyelle illalliselle jäimme Eesti Pubi Ruunin terassille. Olin kuunnellut huonosti Hannun lukiessa listaa etukäteen; käsitin, että kanacaesarissa on lämmin kanafile, mutta se olikin aivan toinen salaatti. Tarjoilija puolestaan kuunteli minua huonosti ja toi meille kaksi Caesaria. Onneksi Hannun pelmeniannos sentään oli lämmin ja maukas. Palasimme kämpille rantakatua pitkin ohi kauniiden puistojen ja totesimme, että on mukava asua vaihteeksi eri kaupunginosassa (Supilinn) kuin aiemmilla kerroilla, löytyy taas uusia kävelyreittejä ja nähtävää.

Aamulenkin tein lähtemällä kävelemään pois päin keskustasta. Hannu lähti toiseen suuntaan ja teki rupisin polvin (kolaroi fillarilenkillä kolmion takaa tulleen auton kanssa viikko ennen tätä reissua) lyhyemmän lenkin. Emajõen toisella puolella on uimaranta, mutta sinne päästääkseni minun olisi pitänyt kävellä vähän matkaa keskustaan päin ja ylittää ensimmäinen silta.

Poistuin jokea myötäilevältä kävelytieltä, kun asutus loppui. Päädyin Laululavalle, siitä jatkoin kauniita puistokatuja myöten Toome Mäelle. Kuvasin taas kaunista katedraalia, ennen kuin tähtitornin ja näköalatasanteen kautta laskeuduin keskustaan ja kävin kaupassa. Vein ostokset kämpille ja menin lähellä olevaan Kasvitieteelliseen puutarhaan. Ihana keidas lähellä keskustaa!

Botanical Garden

Käyskentelin puutarhassa nauttien sen hiljaisuudesta ja varjojen suomasta viileydestä. En mennyt sisätiloihin, siellä olisi luultavasti vielä kuumempaa ja kosteampaa kuin ulkona (puutarhaan on vapaa pääsy porttien ollessa auki). Botanical Garden

Illemmalla kävelimme vielä Kasvitieteellisen puutarhan läpi ja löysin sieltä ruusutarhan. Pysähdyimme Tarton Jumalanäidin kirkon (kartassa nimellä Tartu Kathedral) pihalle tuoksuttelemaan jasmiinipensaita, ennen kuin menimme syömään.

La Dolce Vita

La Dolce Vita on suosikkiristorantteni Tartossa, koskaan ei ole tarvinnut pettyä. Listalla oli vaikka mitä ihanaa ja tarkoituksella söimme päivällä vain porkkanapiiraat, jotta voimme tilata alkuruuat ja yhteisen pizzan. Minun Vitello tonnato oli yhtä suussasulava kuin ennenkin ja Hannun italialainen lihalautanen niin iso, että se olisi riittänyt kahdelle. Jaoimme pizzan, onneksi olemme sen verran viisastuneet, että yksi riittää.

Cozy Apartment near the City
Kieltäydyimme jälkiruuista (jopa minä espressosta!) ja palasimme kämpille kahvinkeittoon. Nautimme kahvit pihalla pienten napsujen kanssa. Pyykit olivat kuivuneet ulkona (asunnossa on koneet sekä astioille että vaatteille), vetäydyimme viettämään loppuiltaa hiljaiseen taloon.