maanantai 19. kesäkuuta 2023

Tyttöjen kanssa Tallinnassa

Patarei

Lupasin Annalle ja Sofialle synttärimatkan Tallinnaan. Varasin Maren asunnon kahdeksi yöksi Soffen rippileiriläisten konfirmaation jälkeen. Harmi vain, että Annalle sattui iltavuoro juuri ennen reissua ja aamuvuoro heti reissun jälkeen, joten emme saaneet yövieraita. Onneksi olin varannut liput Viking Linelta, niin ei ollut kovin aikainen lähtö. Tytöt ajoivat Sauvosta meille hyvissä ajoin, Hannu heitti meidät junalle ja olimme Katajanokalla vähän turhankin aikaisin. Porukkaa oli paljon, löysimme istumapaikat 7-kannen kahviosta.

Noblessner
Noblessner, Kampai (Kim Mikkola)

Turhaan olin pelännyt ratikkatyömaan aiheuttamia häiriöitä ja varoittanut tyttöjä, että joudumme luultavasti kantamaan laukut työmaan ohi. Nämä olivat kuunnelleet ohjeeni kiltisti ja ottivat mukaan kannettavat kassit. Minä vedin sujuvasti vetolaukun perille asti. Mare pahoitteli jo etukäteen, ettei tällä kerralla voinut kutsua meitä kotiinsa kahville, sillä hänelle oli tulossa vanhoja luokkakavereita kylään. Siellähän nämä istuivat pihalla, kun pääsimme perille.

Boheem

Telliskivi

Halusin näyttää tytöille Tallinnasta muutakin kuin keskustan ja Raatihuoneentorin. Lähdimme kävelemään rantaa myöten Noblessneriin ohi iglumajoitusten ja poiketen Sishin myymälään ja outlettiin. Nousimme takaisin Kalamajaan ja menimme syömään Annallekin tuttuun Boheemiin. Siitä olikin lyhyt matka Telliskiveen ja Loomelinnaken myymälöihin. Sain odotella tyttöjä hetken jos toisenkin, itselleni ostin yhden hipelykiven ja samasta materiaalista tehdyn rannekorun. Näytin vielä Fotografiskan, mutta sanoin käyväni siellä heinä- tai elokuun reissulla. Palasimme Suur-Patareille Rimin kautta, ostin aamiaistarpeita, tytöt itselleen juotavaa ja herkkuja. Illan vietimmekin kämpillä.

Aamulla ei ollutkaan mihinkään kiire. Annan herättyä keitin kahvit, Sofia jatkoi uniaan. Lähdin kävelemään Rotermanniin, vähänkö outoa; menen 90 minuutin hierontaan, vaikka mukana on hieroja omasta takaa. Toivoin, että tytöt hoitaisivat shoppailut sillä aikaa. Ei mennyt ihan niin, vaan he olivat vasta tulleet Rotermanni-kortteliin, kun minä poistuin Central Ilusalongista hyvin hierottuna. Tatjana sanoi muistavansa minut, johtunee siitä, että varpaankynteni olivat taas mustuneita ja varoittelin koskemasta niihin. Lupasin tulla elokuussa uudelleen.

Rotermanni
Pull Restoran

Suosittelin lounaspaikaksi Pull Restorania ja sisään astuessani onnittelin ravintolaa saamastaan Michelin-tähdestä. Tilasimme kaikki lohikulhot, jonka tulen syömään jatkossakin. Syötyämme lähdimme kävelemään kohti vanhaa kaupunkia.

Hain turisti-infosta uusia esitteitä ja karttoja, tytöt sanoivat menevänsä edeltä Toompealle. Poikkesin kirjakauppaan valitsemaan hauskoja postikortteja, kun Anna laittoi viestin, että he ovat Nigulisten kirkon edessä. Eivät kuitenkaan halunneet lähteä näköalatasanteelle, joten sekin jää minulta heinä- tai elokuun reissulle. Nousimme Toompealla ja kävimme Aleksanteri Nevskin katedraalissa, jossa ei saa nykyisin ottaa kuvia. Toompealla tytöt kävivät Tuomiokirkossa ja otimme kuvia näköalatasanteella, ennen kuin laskeuduimme portaat alas ja kävelimme siitä Baltijaamalle. Anna halusi vielä uudelleen Loomelinnaken myymälöihin, neuvoin heille reitin, otin avaimet ja palasin kämpille.

Soo Uulitsa

Tommi oli Siirin kanssa sattumalta myös Virossa ja sovimme illallistreffit tiistaille. Me olimme jo kävelleet tarpeeksi, joten ehdotin meitä lähellä olevaa Soo Uulitsaa. Oli mukava tavata Tommi pitkästä aikaa ja tutustua hänen nuorempaan tyttäreensä (söpö kuin mikä!). Meillä oli lyhyt kotimatka ja iltakin oli jo sen verran viilentynyt, ettei tarvinnut enää käydä suihkussa.

Annan Misu-kissa (yksi kolmesta) oli kateissa, kun emäntä ei ollut kotona kutsumassa kattia kotiin. Käskin äänittää kutsuhuudot puhelimeen, Aapo voi soittaa sitä pihalla. No sehän toimi, Misu oli palannut kiltisti kotiin!

Keskiviikkona Mare kertoi, ettei hän ole ottanut peräämme asiakkaita, koska he lähtevät perinteisesti Latviaan juhannuksen viettoon. Saisimme pitää asunnon niin pitkään kuin haluamme. Se oli tosi hienoa, olin jo pelännyt, että joudumme raahaamaan kasseja koko päivän mukanamme, kun paluu olisi vasta 17.00. Aamiaisen jälkeen lähdin kävelemään Kalamajan kauniille kaduille ja tsekkasin elokuun majoituksemme sijainnin. Kävin Baltijaama turgin yläkerran antikvariaateissa ja löysin lasilautasen palasaippuoille.

Pizzeria & Trattoria Margherita

Kävelin vanhaan kaupunkiin ja kävin ostamassa ne postikortit, jotka eilen jäivät ostamatta. Otin aperitiivin Must Puudelin terassilla ja söin kanacaesarin Pizzeria & Trattoria Margheritan terassilla. Oli käytävä vielä pikasuihkussa, ennen kuin keräsimme kamamme ja kävelimme satamaan tuliaisostoksille. Laiva oli tupaten täynnä ja porukka osti valtavasti juhannusjuomia.

Oli kiva reissu! Hauskinta oli näyttää tytöille uusia paikkoja, ehkä hekin innostuvat tutustumaan Tallinnaan vähän laajemmin, eikä aina niihin samoihin nurkkiin, missä kaikki pyörivät. Hannu oli meitä (onneksi) satamassa vastassa, meidän ei tarvinnut tunkea itseämme kassien kanssa täysiin ratikoihin.