maanantai 6. toukokuuta 2024

Porto - Coimbra (by train)

Aamiaisella ei tällä kerralla ollut yhtään rohmuavaa saksalaista. Laitoimme aamiaishuoneessa radion päälle ja söimme kohtuullisen aamiaisen (tarjolla oli vain valkoista leipää) ilman kiirettä. Pakkasin rinkkani ja kävelimme Trindaden metroasemalle. Pankkikortti ei kelvannut lukijalle, mutta eipä siellä ollut porttejakaan, joten pummilla mentiin Campanhãan. Aikaa oli runsaasti tarkistaa lähtölaituri ja nauttia lasilliset lähibaarin aurinkoisella terassilla. Porto jäi taakse, kun lähdimme junalla Coimbraan; Hannu ensimmäisen kerran, minä jo kolmannen (kerran kävellen).

Coimbra B-asemalla oli junanvaihto, muutaman minuutin kuluttua saavuimme Coimbraan ja suunnistimme majapaikkaamme, Apartamentos com Historiaan. Olin saanut sähköpostilla selkeät (suomenkieliset!) ohjeet, miten löytää perille ja mihin parkkeerata auto (!), mutta korkeat seinät ja kapeat kujat sekoittivat molempien Mapsit ja sahasimme edestakaisin mäessä, kunnes tajusin, että meidän pitää laskeutua raput pienen kappelin pihalle. Siinä vieressä oli myös majapaikkamme. Huonetta siivottiin vielä, mutta ihana Sonya päästi meidät jättämään laukut sisälle ja avaimet mukanamme lähdimme syömään.

Minun bacalaoni oli lähes kokonaan ruotoja, Hannun chocos fritos puolestaan hyviä "kalapuikkoja". Viini oli samaa, mitä Pedro tarjosi Pinhãossa, mutta tarjoilija ei tuntunut edes tietävän, missä Pinhão on. Muutenkin tarjoilu oli hidasta, saimme pitkään odottaa ruokalistoja, saimme väärät sopat jne. Ja kallis paikka!

Kävin väliĺlä (huh, taas riitti ylämäkiä!) kämpillä vaihtamassa vaelluskengät varvastossuihin. Huone oli siivottu, se on valoisa ja meille sopivan kokoinen. Ikkunoista on aurinkoiset näkymät kaupunkiin ja alhaalla näyttää olevan terassi. Joka ei yllättäen olllutkaan yhteiskäytössä!

Apartamentos com Historia

Näytin Hannulle suunnan, millä aukiolla liehuu "Suomen lippu" (Portugalin ensimmäinen lippu) ja teimme sinne treffit. Käväisimme kalliilla brandykahveilla, ennen kuin poikkesimme Rua Sofialta Pingo Doceen. Päätimme jättää iltalenkin ja -tapakset väliin, onhan kokki matkassa mukana.

Ostin sieniä, mutta en ollut varma, löytyykö keittiöstämme öljyä, joten ostimme (onneksi) varuiksi myös pienen paketin voita.

Suihkun jälkeen paistoin meille sienet chorizon ja juuston kanssa. Hannu oli edelleen flunssainen, tein illemmalla yksin kävelylenkin. Auringon laskettua olikin yllättävän kylmä, en jäänyt mihinkään istuskelemaan. Hain kaupasta vinho verden ja palasin lämpimään kotiimme.

Aamuyöstä alkaen ulkoa kuuluivat lintujen kovaääniset luritukset, muuten olikin aivan hiljaista. Aamiaisen syötyämme ja ilman lämmettyä lähdimme kävelemään ylöspäin kohti katedraalia. Vaelluspassi oli repussani mukana, otin siihen leiman, mutta tällä kerralla olisi pitänyt maksaa sisäänpääsystä.

Laskeuduimme alaspäin "vanhan katedraalin" hoodeille, sinnekin oli sisäänpääsymaksu ja paljon ryhmiä liikkeellä. Niistä eroon päästäksemme jatkoimme kävelyä kapeille, varjoisille kujille.

Ratatyöt ovat jatkuneet Coimbra B:sta tänne asti, jouduimme kiertämään ne päästäksemme joen toiselle puolelle. Otimme pienet lenkkioluet ukkokuppilan terassilla, ennen kuin palasimme siltaa myöten takaisin kaupunkiin.

O Sérgio

Olin toivonut saavani tänään syödä italialaisravintolassa. Hannu löysi Mapsista O Sérgion, joka ei ole Italiaa nähnytkään, mutta päivän lounas (8,50€) oli hintaansa nähden hyvä ja lasku brandyjen kanssa yhteensä vain 22€. Haimme kaupasta lisää mehua, viiniä, jogurtit ja sämpylät aamuksi.

Nukuimme päikkärit ikkunat avoinna. Alakaupungista kantautuivat katusoittajien ja -laulajien fadot ja bossanovat. Aurinko paistoi vielä kuumasti ja menin ulos istumaan. Viereiseen Capellaan (joka ei ole enää kappeli, vaan iltaisin fadopaikka) ravintolan pitäjä kantoi kassikaupalla ruokia ja juomia. Kävin ottamassa Hannulle kuvan eilen ohittamastani pienestä tapaspaikasta ja ehdotin, että syömme siellä iltapalan. Kokille vapaailta! 👍

Da Serra á Cidade

Söimme hyvät leivät ja koska olimme sillä hetkellä ainoat asiakkaat, ihana kahvilan pitäjä Angela jutteli kanssamme, kehui Portugalin viinejä, kertoi perheestään ja näytimme toisillemme perhekuvia puhelimista. Loppuillan kuuntelin kuulokkeilla Ylen Euroviisuja, Hannun tuskaillessa jonkun lapsiperheen tömistelyä yläkerrassa. 🤭

Ah Coimbra! Turhaan en Sinua Hannulle kehunut. Kaunis kaupunki, kotoisa majoitus ja ihania ihmisiä. Até logo!