tiistai 10. joulukuuta 2019

Hieno matkailuvuosi 2019

Tässä vaiheessa joulukuuta uskallan jo katsella taakse jäänyttä reissuvuotta. Tuskin enää tämän vuoden puolella tulee lähdettyä ulkomaille, jos ei sitten tule joku ohitsepääsemätön vuodenvaihteen lento/matkatarjous.

Frigiliana
Espanja, Andalusia

Helmikuussa lähdimme hetkeksi talvea pakoon Andalusiaan. Lensimme Málagaan, jossa vietimme pari yötä. Nautimme aurinkoisesta säästä ja tapastarjonnasta. Málaga oli mukavampi kuin muistimmekaan. Siirryimme bussilla Nerjan kautta kauniiseen Frigilianaan, jossa minä pääsin repimään rajojani vuorivaelluksilla. Eksymiseltäkään en voinut välttyä. Ihastuimme pieneen, valkoiseen kylään ja kaiholla jätimme sen palataksemme viimeisiksi öiksi Málagaan. Lähtee tästä:

Águeda; Michael, Peter & Sue

Portugali, Camino Portugués

Aloitin tämän keväisen vaellukseni Lissabonista. Kävelin Portoon, josta matkani jatkui rantareittiä lähelle Espanjan rajaa ja siitä takaisin keskireittiä kohti Portoa. Kilometrejä kertyi noin 600. Portugalin camino ei aiheuta niin paljon Wau! -elämyksiä kuin Camino Francés, johtuen tasaisemmasta maastosta, Pohjois-Espanjassa korkeita vuoria on enemmän. Silti matka oli tämän reissuvuoden kohokohta; kohtasin ihania ihmisiä, näin upeita maisemia ja vaeltaminen tuntui entistä enemmän minun tavaltani liikkua paikasta toiseen. Eksyin muutaman kerran, mutta se vain vahvisti käsitystäni paikallisten ihmisten avuliaisuudesta. Lopetettuani vaellukseni vietimme vielä yhteisen loman Sintrassa, Colaresissa ja Lissabonissa. Lähtee tästä:

Heppatyttö ja Krakovan konit
Puola, Krakova

En kauan ehtinyt hapantua kotona, kun lähdin Annan ja Sofian kanssa muutaman päivän reissulle Krakovaan. Ostin tytöille matkan synttärilahjaksi ja lupasin toimia oppaana, tosin varustettuna huonolla suuntavaistolla. Majoituimme tosi mukavaan apartmentokseen, josta ei ollut pitkä kävelymatka vanhaan kaupunkiin. Suunnitelmia oli lähteä pidemmällekin, mutta ensikertalaisille riitti keskusta ja sen shoppailumahdollisuudet. Kun kaupunki tuli tytöille tutuksi, haahuilin itsekseni Kazimierzissa ja kävin hierojalla. Yllätin itsenikin tekemällä minäkin vähän ostoksia. Kaunis kaupunki, siellä voi hyvin käydä vaikka vuosittain! Lähtee tästä:

Kassari, lähikaupan terassilla
Viroa moottoripyöräillen

Pitkäaikainen haaveeni täyttyi, kun lähdimme heinäkuussa Hondalla kiertelemään Viroa. Kymmenen päivän ajelulle olimme valinneet viisi kohdetta; Tallinnasta suoraan Haapsaluun, sieltä lautalla Hiidenmaalle, jossa majoituimme Kassarin pieneen kylään ja ihanaan, omaan mökkiimme. Kävimme katsomassa kaksi kolmesta Hiidenmaan majakasta. Pieni saari valloitti ainakin minun sydämeni. Saarenmaan Kuresaareen olimme varanneet kolme yötä, mutta jo matkalla sinne näimme isommat nähtävyydet, joten perillä nautimme leppoisasta oleskelusta, mukavasta majoituksesta, hyvästä ruuasta ja minä taas hieronnasta. Matka jatkui mantereelle, ensin Pärnuun ja lopulta Tallinnaan. Hieno reissu, ensi kesänä uudelleen! Lähtee tästä:

Yksi monista Berliinin Trabanteista
Saksa, Berliini

Hannun syntymäpäivä elokuussa aiheuttaa aina päänvaivaa, tällä kerralla ongelman ratkaisi EasyJetin edullinen lento Berliiniin. Viime vuoden marraskuussa ihastuimme kaupunkiin ja toivoimmekin palaavamme sinne joskus kesäaikaan. No nyt oli ainakin tarpeeksi lämmintä! Majoitus oli Charlottenburgin kaupunginosassa, kuten viime kerrallakin, sieltä löytyy mainioita ravintoloita ja yhteydet keskustan nähtävyyksiin ovat hyvät. Toki käveltyäkin tuli taas jalat puhki. Tässäkin kaupungissa voisin vierailla vuosittain, niin paljon on vielä nähtävää!

Yksi Sarajevon sotilashautausmaista
Balkan; Montenegro, Bosnia&Hertsegovina ja Kroatia

Tämän syksyn Balkanin reissun osviitat antoi Norwegian, jonka edullisia lentoja Montenegroon hyödynsimme. Harmi vain, että varausvaiheessa viimeinen menolento oli jo elokuun loppupuolella, myöhemmin niitä löytyi lokakuulle asti. Oli siis tolkuttoman kuuma, kun vietimme ensimmäiset päivät Tivatissa, joka oli pian nähty. Onneksi olimme jo etukäteen päättäneet viettää rennon loman ja reissusuunnitelma piti sisällään vain kolme maata. Tivatista siirryimme tuttuun Kotoriin ja pieneen Risanin rantakylään. Syötyä tuli taas hyvin ja käveltyäkin kohtuullisesti. Poikkesimme Dubrovnikissa Zeljkan luona kyläilemässä, ennen kuin matka jatkui bussilla Mostariin. Hannulle uusi kohde Sarajevo oli minullekin mieluinen, vaikka olenkin siellä jo käynyt. Harmitti, että suunnittelemani vuoristovaellus Sarajevon vuorille jäi tälläkin kerralla toteutumatta majoituksen peruuntuessa. Sarajevosta palasimme bussilla Kroatian rannikolle ja lähdimme lautalla Bračin saarelle, ensin Sumartiniin, johon ihastuimme ja vielä Boliin, jossa olemme ennenkin käyneet. Kävin valloittamassa Kroatian saariston korkeimman vuoren. Viimeiset vuorokaudet vietimme Trogirissa, joka on lähellä Splitin lentokenttää. Lähtee tästä:

Puola, Gdansk

Minulle tuli tunne, että olin ollut aivan liian vähän kotona. Loppusyksy kuluikin kotoillen ja sienimetsässä samoillen. Tapanamme on ollut viettää monet itsenäisyyspäivät jossain Euroopan kaupungissa. Wizz Airin edulliset lennot Turusta Gdanskiin houkuttelivat meidät lähtöön, samoin kaupungin joulutori. Matka oli todella edullinen, tosin Turun takia siihen kului meiltä myös aikaa. Kolusimme vanhaa kaupunkia ja joulutoria, taas tuli syötyä hyvin ja majoitus oli mukava.

Viro, Tallinna

Tallinnassa tuli vuoden aikana käytyä taas useasti. Hyödynsimme edullisia päiväristeilyjä ja hotellipaketteja. Tutustuimme uusiin ravintoloihin, kävelimme Kalasatamassa, Telliskivessä ja Noblessnerissa. Uuden Fotografiskan näyttelyihin pitää tutustua jatkossakin. Olemme onnekkaita, kun hieno kaupunki kaikkine nähtävyyksineen ja ravintoloineen on noin helposti saavutettavissa.

Suomi, kotoilua

Mikäs sen ihanampaa, kuin viihtyä kotona! Kevääntulo jäi minulta lähes kokonaan kokematta, kun kesäni alkoi jo huhtikuun puolivälissä (Portugalissa), mutta kesästä ja syksystä otinkin kaiken irti. Pihatöiden, fillari- ja kävelylenkkien lisäksi ehdimme käydä Suomenlinnassa piknikillä, nauttia mökkielämästä niin Raaseporissa kuin Meri-Teijossakin. Kotimaanmatkailu keskittyikin tänä vuonna lähinnä Uusimaahan ja Varsinais-Suomeen. Hondalla pyörähdimme Porvoossa, Raaseporissa ja Sauvossa. Pitkästä syksystä pääsin nauttimaan lähimetsässä sieniä keräten. Kotikokkina olenkin ollut aikalailla omavarainen, kun olen hyödyntänyt lehtikaali-, marja- ja sienisatoa.