maanantai 19. heinäkuuta 2021

Viro Hondalla 2021; Hiidenmaa, Orjaku sadam

Yö Haapsalun Beguta Guest Housessa oli todella hiljainen. Jätimme ikkunat auki ja oli sopivan viileää nukkua. Heräilin aamuyöstä tunnin välein ja seitsemän jälkeen nousin jo ylös, kun en jaksanut enää maata. Huonehintaan kuuluva aamiainen oli tarjolla vasta yhdeksästä alkaen. Koska wifi ei toiminut huoneessamme, siirryin ulos aamuaurinkoon lukemaan uutiset. Begutan (vegaaninen) aamiainen oli tosi maittava; tummaa leipää kasviksilla, ihanaa puuroa, tuorepuristettua appelsiinimehua ja hyvää kahvia. Santsikupillisen sain pyytämällä. Pakkasimme laukut ja lähdimme ajamaan kohti Rohukülaa. Saimme ostettua liput (yht. 7,60) satamasta, Hondamme oli ainoa moottoripyörä, sen lisäksi autoja tuli runsaasti. Pääsimme ensimmäisenä lautalle ja parkkeerasimme Hondan keulaan.

Ristimägi, Hiiumaa

Heltermaan satamasta suuntasimme kohti Kärdlaa. Minun ToDo-listallani oli vielä Hiidenmaan Ristimäki, muutenhan olemmekin aikalailla nähneet saaren nähtävyydet. Ei se mikään mäki ole, pikemminkin polku, jonka varrelle ihmiset ovat askarrelleet luonnonmateriaaleista eri kokoisia ristejä. Ilmeisesti kyseessä on virolaisille jonkunlainen pyhä paikka, käymisen arvoinen muillekin! Oli hienoa olla taas Hiidenmaalla, ajella sen mäntyjen reunustamia teitä ja ihastella vanhoja, olkikattoisia taloja. Etukäteen jo harmittaa, että olemme täällä vain kaksi päivää.

Käännyimme takaisin Kärdlaan ja kävimme sen Selverissä ostoksilla. Täälläkin olin ainoa, joka käytti maskia. Matkalla Kassariin jouduimme ajamaan kilometrikaupalla tietyömaata, jossa päällyste on riivitty pois ja ajotie oli hiekkainen ja kuoppainen. Huh, selvittiin siitäkin! Ajoimme Orjakuun Kassarin kautta myötäpäivään, koska halusimme varmistaa, onko Vetsi Talli -ravintola todellakin sulkenut ovensa, kuten Maps väittää. Olihan se nyt kiinni, mutta avoinna ke-su. Harmiksemme olemme silloin jo muualla. Ensimmäinen näkemäni auto suomalaisrekkarein ajoi vastaan.

s/y Alma

Orjakun satamassa löysimme uuden majapaikkamme, s/y Alman ja saamieni ohjeiden mukaisesti myös avaimen alukseen. Jätimme Hondan laiturille parkkiin, tuskin se siinä ketään häiritsee. Katsastimme tilat ja siirsimme laukut kattoluukun kautta sisälle. Makuutilassa ei ole pistoketta, joten varasin sen itselleni, Hannu saa uniapnealaitteineen nukkua kabiinissa omassa sängyssään.

Onneksi teimme runsaat ostokset kaupassa, sillä sataman ravintolakin oli tänään suljettu. Veneessämme on pieni vessa, mutta ei suihkua. Kävimme veneilijöille ja asuntoautoilijoille/vaunuilijoille varatussa wc-suihkurakennuksessa ja nyt onni potkaisi; sauna oli kuumana. Kävimme siellä kenenkään häiritsemättä ja palasimme puhtain nahoin ja vaattein Almaan syömään pasta-kanasalaattia, juustonakkeja ja hyvää siemenleipää. Loppuillan istuimme kannella viiniä maistellen ja pilviä tähyillen. Samalla suunnittelimme seuraavan päivän kävelylenkkiä, joka suuntautuu vähintään Kassarin puotiin. Ehkä pääsemme huomennakin saunaan?

En käynyt aamu-uinnilla vaan satamarakennuksessa aamupesulla. Veneessämme on kyllä portaat mereen, mutta sataman vesi ei houkuttele uimaan. Keitin pressot ja aamiaisen jälkeen lähdimme kävelemään kohti Kassarin kauppaa. Minä tein Hannun ohjeistuksella pidemmän lenkin pienempää tietä pitkin läpi metsien ja ohi lammaslaitumien. Vähän ihmettelin, kun perillä tien toisella puolella oli merenlahti. Olin kävellyt Kassarin Puhkekeskuksen taakse, mutta siitä ei ollut pitkä matka kaupalle, jossa Hannu jo odotti minua. Hän teki lyhyemmän lenkin ja käveli koko matkan ajotien laitaa. Otimme perinteiset stoutit kaupan terassilla, ostimme lisää leipää ja kuplavettä ja minä tulin taas mutkan kautta Orjakuun. Kilometrejä kertyi normipäivälenkin verran, kahdeksan ja puoli (tosin tällä lenkillä oli juomatauko, ennen kuin palasimme takaisin Orjakuun).

Kassari pood

Kävimme satamarakennuksessa suihkussa (saunat eivät olleet päällä) ja vaatteiden vaihdon jälkeen menimme sataman iiU MEKK Restoon syömään erinomaiset ateriat. Minulle ankkaa ja Hannulle entrecôte. Annosten (10€ ja 14€) lisukkeiksi tuli lämpimät kasvikset ja vihersalaatti. Ei enää harmittanut yhtään, että Vetsi Talli oli tänään kiinni. Tuuli armottomasti ja istuimme sisälle syömään. Suuri suositus ravintolalle!

iiU MEKK Resto

Huilimme hetken veneessä, en saanut kovalta tuulelta nukuttua. Aurinkoinen sää houkutteli meidät vielä iltakävelylle aallonmurtajalle. Loppuillan istuimme veneen ulkotiloissa, tyhjensimme samalla kylmäkaapin ja Rieslingin. Seurasin ukkospilvien kehittymistä ja kohti tuloa, ne menivät kuitenkin ohi ja jättivät jälkeensä sateenkaaren. Tuulikin tyyntyi yöksi.

Olen nyt nähnyt Hiidenmaan nähtävyydet, mutta se on niin minun paikkani, että onhan tänne tultava uudelleen. Ja vielä on käveltävä Kassarin luontopolut, käytävä Hiidenmaalla uimassa ja etsittävä Kassarin kirkko. Tai tultava joskus ihan vain mökkeilemään, pyöräilemään ja lomailemaan.