maanantai 30. toukokuuta 2022

Siin Tallinn!

Meidän piti olla nyt Krakovassa. Norwegian muutti lentoaikatauluja kahteen otteeseen ja peruimme koko reissun. Taas ropisee pisteitä (osan saimme takaisin rahana).

Eckerön Finlandia rantautui Tallinnaan ennen puoltapäivää, siitä huolimatta saimme huoneemme Fat Margaret'sista heti. Olin toivonut huonetta talon takaosasta, koska Põhja Pstn liikenne pitää niin kovaa ääntä. Pääsimme majoittumaan viime elokuisen 1h-huoneeni naapuriin. Parvekekin olisi, mutta ovesta on viety kahva, joten sinne pitäisi kiivetä ikkunan kautta.

Boheem
Kävelimme Telliskiveen ja otimme oluet Peatuksen aurinkoisella terassilla. Lounasvaihtoehtoja oli (vähintään) kolme, päädyimme Boheemiin, kun siellä ei olla käyty vähään aikaan.

Palasimme kämpille hetken huilille, ennen kuin menimme Maren ja Jaanin luokse iltapäiväkahville. Mukava nähdä heidät pitkästä aikaa kasvotusten, Maren kanssa olemme pitäneet muuten yhteyttä pitkin vuotta. Saimme kutsun katsomaan heidän Hiidenmaan mökkiään. Taas on mitä odottaa!

Pööbel
Kevyelle illalliselle menimme Pööbeliin, sielläkään ei olla hetkeen käyty kuin terassioluilla. Kanasalaatti oli yhtä herkullinen kuin ennenkin.

Koska ilma oli vielä lämmin, kävelimme Toompean näköalatasanteille ja sieltä rappuja pitkin alas ja kämpille.

Kalamaja Pagarikoda
Must Puudel
Kävimme aamiaisella Kalamaja Pagarikodassa, kun ei viitsitty valmistaa omaa aamiaista kellarikerroksen keittiössä (unohdin kahvin kotiin). Söimme sieni- ja punajuuri-vuohenjuustopiiraat. Vitriinissä oli ihanan näköisiä kakkuja, tänne on joskus tultava iltapäiväkahville. Minulla oli pari tuntia kulutettavana ennen puolenpäivän hierontaani. Harhautimme itsemme vanhakaupungin kapeille kujille. Tarkoitukseni on joskus tehdä Apteekkari Melchior -kävelykierros, nyt kävimme katsomassa Olevisten kirkon ja senkin ainoastaan ulkopuolelta. Venäjän suurlähetystön eteen on metalliportteihin kiinnitetty verisiä nalleja, iskulauseita ym. Ukrainan sotaa vastaan. Poliisit vartioivat kadulla. Kävin taas ostamassa hauskoja postikortteja kirjakaupasta, sen jälkeen poikkesimme yhteen Tallinnan suosikkikahvilaani, Must Puudeliin. Kysyin kerran, onko omistaja suomalainen, mutta ei, on muuten vain ihastunut Marimekkoon. Ja näköjään suomalaiseen designiin; kalusteetkin ovat suurelta osin Artekista. Hannu palasi kämpille, minä menin Central Ilusalonkiin 90 minuutin rentouttavaan hierontaan. Tatjana on harmikseni lopettanut (työt ilmeisesti loppuivat koronan myötä), mutta hyvin tämä virolainen Sveetakin homman hoiti. Selitin mustuneet varpaankynteni pitkällä vaelluksella.

Taqueria
Fotografiska
Hannu odotti minua Centralin ulkopuolella ja menimme Taqueriaan edulliselle lounaalle. Ostimme jo aamulla e-liput Fotografiskaan (sain myös jonkun muun maksamat teatteri/konserttiliput🤔). Viivakoodit eivät kelvanneet lukijaan, joten virkailija tulosti meille paperiliput. Katsoin hienot näyttelyt The Pet Show (juutuin sohvalle katsomaan kissa/koira/pupuvideoita) ja Cooper & Gorfer; "Between These Folded Walls, Utopia".

Päikkäreiden jälkeen suunnistimme Tasca Portuguesiin, jonka listan olimme etukäteen kuolanneet. Tarkistimme myös aukiolon, siitä huolimatta tämä tasca oli suljettu. Plan B; Restoran Goa Kalamajassa, ei kun takaisin! Onni ei ollut meidän puolella, Goakin oli jostain syystä kiinni. Pettyneinä lähdimme kävelemään kohti Telliskiveä. Tuuli niin kovin, että se riepotteli Hannun sateenvarjon poikki eikä minunkaan Muumivarjoni suostunut pysymään kunnolla auki.

One Sixty Smokehouse
Onneksi One Sixty Smokehouse oli avoinna, suojauduimme sen lämpimään ravintolasaliin/syliin. Paikka oli lähes täynnä, ruokia sai odottaa melko kauan, mutta hyvää kannatti odottaa. Musiikki oli muuten hyvää, mutta Hannun kauhuksi siellä soi myös Dingo! Tyytyväisinä palasimme sadetta ja tuulta vastaan taistellen kämpille.

Kaupunkikävelyä 12 km. Myöhemmin illalla kuuntelimme avoimesta ikkunasta, kun mustarastaat lauloivat läheisissä koivuissa.

Keskiviikkona oli taas aurinkoista ja pääsimme kuivina satamaan ja kotiin. Oli kiva reissu, loppukuusta uudelleen!