lauantai 9. heinäkuuta 2022

Tallinna

Alunperin olimme suunnitelleet, että vierailemme Maren ja Jaanin mökillä Hiidenmaalla. Sää kuitenkin muuttui väliaikaisesti huonommaksi, eikä heidän ollut mitään järkeä tulla saarelle yhden yön takia. Ja meidänkin on helpompi kuivattaa varusteet Tallinnassa, jos kastumme matkalla. Niinpä palasimme "toiseen kotikaupunkiimme" jo lauantaina. Kuten olen kehunut, virolaiset autoilijat ovat pääsääntöisesti lainkuuliaisia ja kohteliaita kuskeja. Tälle viimeiselle siirtymälle osui kuitenkin ikävä tilanne; tila-auto/pikkubussi lähti ohittamaan meitä niin, että meitä oli maantiellä kolme rinnakkain.

One Sixty Smokehouse
Majoituimme Tallinnassa tuttuun huoneistoon Maren ja Jaanin seinänaapureiksi. Jaan oli keittänyt kahvit, Mare leiponut porkkanasämpylät, kun kyläilimme heillä ennen suihkua ja syömään lähtöä. Viimeisille reissupäiville on taas monta ravintolavaihtoehtoa. Viime kerralla minuun iski annoskateus, kun illastimme One Sixty Smokehousessa. Siksi halusin sinne syömään rapsakat kanankoivet. Hannu valitsi vuorostaan possunposket. Naapuripöydän tyttövauva vei huomion meiltä ja oli hurmannut vanhempiensa lisäksi myös samassa seurueessa olevat sedät/kummisedät. Ylpeä isi kantoi pienokaista sylissään ja esitteli tälle ravintolassa olevat moottoripyörät. 😍

Palasimme torin ja kaupan kautta viettämään loppuilta kotosalla.

Noblessner
Kopli

Aamiaisen jälkeen lähdimme kävelemään, treffit sovimme Kopli Köökiin. Kävelin Patarein ohi Noblessneriin, tarkoitukseni oli ostaa joulukoristeita Sishi outletista, mutta myymälä on viikonloppuisin kiinni. Jatkoin Kalarannan kautta samaa tietä, jolla kävelin elokuussa E9-rannikkoreittiä Põhja Tallinnaan ja Laulasmaalle.

Põhjala tehas

Ehdin Põhjala tehakseen ennen Hannua, hänkin oli ratikkakyydin sijaan päättänyt kävellä Kopliin. Alueelle on avautunut uusia liikkeitä ja toinenkin ruokapaikka, mutta olin niin kovasti kehunut Kopli Köökiä, että menimme sen aurinkoiselle terassille syömään. Lasitettu terassi oli aivan liian kuuma ja istuimme ulos. En ollut turhaan kehunut, vaikka listalla ei nyt ollutkaan maissikanaa. Tilasimme brunssilistalta portobellon tryffelidipillä ja savukalapihvit lisukkeineen.

Kopli Köök

Syötyämme päätimme kävellä takaisin Kalamajaan ja ottaa lenkkioluet Kohalikin terassilla. Pääsimme melkein Sitsiin saakka, kun rankkasade alkoi. Suojauduimme katoksen alle ja kun sade vain jatkui, hyppäsimme ratikan kyytiin. Takaosan lukija ei lukenut pankkikorttejamme, pummilla ajettiin. Jäimme kyydistä Balti Jaamalla, sadepilvi oli jäänyt Kopliin. Mare oli kerännyt narulta kuivat pyykkini pois sateen alta.

Sateen tauottua kävimme vielä iltakävelyllä. Oikopolkumme kaupalle vie läpi taloryhmän, jonka rakenteissa on käytetty vähintään viittä erilaista arkkitehtuuria. Samalla katsastimme huomisen mahdollisen ruokapaikan.

Sishi outlet

Koskaan ei ole liian aikaista ostaa joulukoristeita, eikä niitä koskaan ole liikaa. 🤶 Kävin Sishi outletissa, jossa olin aamun ainoa asiakas ja sain tutkailla täysiä hyllyjä kaikessa rauhassa. Puuttui vain, että jostain ilmaantuneella myyjällä olisi ollut tonttulakki päässään. Onneksi ei.

Suur-Kloostri
Taberna Madeira

Hannu lähti omalle kävelylenkilleen Kadriorgiin, minä kävelin Salmetien ja Balti Jaaman kautta vanhaan kaupunkiin katselemaan luostareita ja kirkkoja. Hain infosta uusia karttoja, osan jätän majapaikkaan, vaelluskartat vien kotiin. Treffit teimme Suur-Karjalle. Taberna Madeira on muuttanut sinne ja kävimme lunastamassa Rodrigon lupaamat viinilasilliset. Tilasimme kahdet erilaiset, herkulliset leipäannokset. Kiva paikka, tänne tullaan uudelleen!

Uulits Soo
Vielä ehdimme testata yhden uuden ruokapaikan, kun söimme illallisen läheisessä Uulits Soossa. Mainostaa itseään burgeripaikkana, niinpä tilasin itselleni pulled pork burgerin, Hannu söi fish & chipsin. Hyvää oli, seuraavan kerran pitää kokeilla kanawrappia. Myöhemmin katsoin vielä Ylen ohjelmia ja lueskelin, kuunnellen samalla avoimista ikkunoista kuuluvaa satakielten laulunlurituksia.

Aamuyöstä heräsin lokkien kirkumiseen, muuten oli hiljaista. Aamiaisen jälkeen siistin keittiön ja pakkasimme vähät tavaramme. Hyvästelimme ihanan isäntäparimme ja lupasimme tulla uudelleen, jos ei elokuussa niin viimeistään ensi kesänä.

Kilometrejä tälle kahden viikon retkelle kertyi 950. Bensakulut 95€ (98 okt. 2.099-2.205/litra). Majoituskulut yht. 680€/14 yötä. Eckerön lauttamaksut 106€ (2 aikuista ja Honda).

Pääsimme turvallisesti kotiin heitettyämme heipat pohjanmaalaisille ja italialaisille motoristeille. Pihakukat olivat kukkineet, Ritva oli pitänyt hengissä liljat ja terassikukat. Kiitos siitä! Pioni teki tänä kesänä kolme kukkaa, ne olivat (tietenkin!) kukkineet sillä aikaa, kun me olimme poissa. Onneksi voin käydä ihailemassa tutun palstanpitäjän kaunista kukkapeltoa.