lauantai 27. toukokuuta 2023

Päiväretki Porvooseen

Yleensä aloitamme mp-kauden käymällä Porvoossa jäätelöllä tai lounaalla. Otimme Hondan liikenteeseen viikko sitten ja päräytimme sillä Lohjalle. Nyt oli mahdollisuus lähteä Porvooseen bussilla ja tulla takaisin J. L. Runebergilla.

Otimme osaa opastettuun kierrokseen Runebergin kotimuseossa ja Fredrikan puutarhassa. Kävin niissä jo viime kesänä, mutta opastus antaa aina enemmän.

Tällaisen minäkin halua sitten, kun jalat eivät enää kanna!

Kävelimme keskustassa ja istuimme tuulensuojaiselle terassille lasillisille, ennen kuin lähdimme lounaalle ravintola Hanna-Mariaan.

Opas johdatti meidät vanhaan kaupunkiin ja sen suljettujen porttien taakse. Kirkossa oli vihkitilaisuus, joten sisälle emme päässeet.

Opastuksen jälkeen meillä oli vielä aikaa haahuilla vanhassa kaupungissa ja istahtaa paikallisille oluille Porvoon Paahtimon mukavalle proomuterassille.

Porvoon Paahtimo

J. L. Runeberg lähti auringonpaisteessa kohti Helsinkiä. Kannella tuuli kuitenkin niin kovaa, että istuimme enimmäkseen sisätiloissa. Harmitti, että olin jättänyt kirjan kotiin, sitä lukien kolmen tunnin matka laivan salongissa olisi kulunut joutuisammin. Välillä tuntui hurjalta, kun olimme lähes vesirajalla ja aaltojen pärskeet näkyivät salongin pyöreistä ikkunoista.

Sunnuntaina saimme Mirjan ja Masan vieraiksemme. Tarkenimme istua ulkona aperitiiveilla ja kakkukahveilla, mutta Hannun grillaamat herkut söimme mieluummin sisällä, että ruoka pysyi lämpimänä eikä tuuli vienyt salaatinlehtiä mennessään. Loppuillan kiusasimme vieraitamme kevään reissukuvilla.