keskiviikko 29. toukokuuta 2019

Krakova; Wawel ja Kazimierz

Park Krakowski
Yöllä oli kuuma, vaikka ikkunat olivat raollaan molemmissa huoneissa. Emme halunneet laittaa ilmastointia tai tuuletinta päälle, kun Sofia on muutenkin yskäinen. Olin hereillä jo seitsemän aikaan, seuralaiseni nukkuivat yhdeksään-kymmeneen. Kun aloin ehdotella aamiaista ja kaupungille lähtöä, nämä vetosivat lomaansa. Eihän meillä ollut mihinkään kiire, mutta minä nyt olen niin tottunut lähtemään liikkeelle heti, kun aamutoimet on tehty.

Miun tytöt
Jätin tytöt puleeraamaan ja pukeutumaan ja lähdin kävelemään viereiseen Krakowski-puistoon, joka on täynnä patsaita. Krakovassa on paljon ihania puistoja, joissa kävellä tai istuskella vaikka lukemaan.

Sofia, Krakova 2019
Anna, Barcelona 2017
Kävelimme kohti vanhaa kaupunkia ja Wawelia. Matkalla halusin ottaa Sofiasta kuvan vanhan oven edessä, sillä otin samanlaisen hänen äidistään Barcelonan matkalla.

Wawel

Wawelilla oli taas pitkät jonot sekä lippuluukulle että sisälle katedraaliin. Ohitimme molemmat, meille riitti käyskentely linnoituksen kauniilla pihalla.
Sanktuarium Sw. Szytoma Z Lipnicy
Laskeuduimme linnoitukselta ja kun kerran kohdalle sattui Krakovan kauneimmaksi mainostettu kirkko, selitin tytöille, että joka reissulla on käytävä ainakin yhdessä kirkossa. Oli nopea katselmus, sillä siellä ei ollut edes kynttilöitä, mitä olisi voinut ostaa ja sytyttää. Illalla tässäkin kirkossa on tiedossa konsertti.

Warsztat po Polskua
Olin ylitsevuotavasti kehunut lempikaupunginosaani Kazimierzia, joten opastettu ryhmäni otti suunnan kohti juutalaiskaupunginosaa. Sofialla oli flunssainen ja huono olo, pysähdyimme (Annan takia) kaikkiin pikkuputiikkeihin, jotta lapsi sai vähän huilia. Zapiekanka ei nyt kiinnostanut, vaan piti päästä sisälle syömään ja vein heidät lempilounaspaikkaani salaatille.

Sen jälkeen tiemme erosivat; tytöt suunnistivat suoraan vanhaan kaupunkiin ja kämpille, minä palasin vielä Pl. Nowylle ostamaan torilta hedelmiä ja vihanneksia.

Temppelin takana huomasin värikkäät varjot ja poikkesin pihalle, jota on jonkun pariskunnan lahjoituksen avulla kunnostettu ja pihalta löytyy oleskelutiloja ja leikkipaikka lapsille.

Vabank
Tunnustan, että erkavoituminen antoi minulle hyvän syyn karata ensimmäiselle portterille. Löysin mukavan, minulle uuden Vabankin, jonka terassille istuin seuraamaan kävelykadun tapahtumia. Tarjoilijapoika kertoi olevansa Kreikasta, mutta syntyjään puolalainen. Pitääkin tuoda Hannu seuraavalla kerralla tähän mainioon baariin.

Anna viestitti heidän olevan jo kämpillä ja minäkin kävelin sinne kaupan kautta. Yritin nukkua päikkärit, mutta ei nukuttanut. Päätimme jättää ravintola-illallisen väliin ja lähdin vielä ostamaan salaattiaineksia. Kävin lähikaupassa ja loput ostin kadunvarren mummolta. Nappasin mukaan myös pionikimpun ja vaihdoin pöydällä olevat kangaskukat tuoreisiin.

#kokkimatkassamukana
Apartment na Poddaszu
Loppuilta kuluikin taas leppoisasti huilaillen, lukien ja kirjoitellen. Telkkarista ei löytynyt musiikkikanavaa, ainoastaan puheohjelmia, sarjoja ja vaikuttavan paljon mainoksia. Oli hieno päivä! Ihana olla taas kaupungissa, jonka edes joltain osin tuntee.