perjantai 24. toukokuuta 2019

Home sweet home

Vantaalla odotti lämmin, auringonnousuinen aamu. Kun kävelimme asemalta metsän läpi kohti kotia, kaksi citykanin poikasta oli vastaanottamassa meidät. Metsässä tuoksui vienosti kieloilta, niitä kasvoi myös omalla pihalla, voikukkien lisäksi. Siinä suhteessa ajoitukseni osui nappiin, sen sijaan näyttää siltä, etten tälläkään kerralla pysty kokonaan välttämään koivun siitepölyn aiheuttamaa allergiaoireilua. Maa oli valkoisenaan haapojen levittämää lenninhaiventa. Kävin vielä suihkussa ja menimme nukkumaan. Kone pyöritti samaan aikaan ensimmäisiä pyykkejä. Kaupassakäynnin jälkeen joimme aamukahvit. Hannu alkoi leikata pitkäksi kasvanutta nurmikkoa, minä lähdin lenkille.

Oli ihanaa olla taas kotona ja kokkailla ruokaa. Ei mitään lihapullia tai makaronilaatikkoa, vaan simpukkapastaa teki nytkin mieli (huomenna sushille!). Alkuillasta alkoi ukkostaa, ilmankos oli hiostavan kuuma keli.

JuFu, Tammisto

Torstaina ajoimme Tammistoon, ostin Budget Sportista itselleni Salomonin vaelluskengät ja vähän uusia ulkoiluvaatteita. Toivomukseni mukaan menimme JuFuun sushille. Perjantaina kävimme Lohjalla katsomassa äitiä ja Noelia. Viremainion hoitajat ihmettelivät, miksi tulin autolla, olisinhan voinut kävellä...

Viikonloppu oli sateinen, oli aikaa kahlata läpi monen viikon lehdet. Sadetta olin toivonutkin, luonto oli niin pölyinen ja siitepölyä tunki sisälle asti. Yöllä kuulin käen kukkuvan! Jossain vaiheessa Portugalin vaellustani havahduin, kun huomasin, etten ollut kuullut käkeä kertaakaan. Camino Francésilla tottui siihen, että käki kukkui aina, kun oli vähänkin metsää näkyvissä. Lauantaina tein kävelylenkin uimarannalleni, suihku oli jo käytettävissä. Omenapuut ja mustamarja-aroniapuskat kukkivat nätisti, tiedossa toivottavasti hyvä sato. Saimmekin jo Matilta luvan poimia hänen luomuomeniaan syksyllä viinin tekoon.

Haimme Plantagenista kukat terassille ja haudalle. Maanantaina istutin ne, samoin yrteistä ja salaateista jääneet juuret, ehkä ne tekevät meille uutta satoa. Illalla olikin pakkauskuoharin aika!

1. Hei, olipa hauskaa lukea juttujasi. Vaelsimme viime keväänä Portosta Santiagoon kaunista keskireittiä (autoja ja pyöräilijöitä väistellen), nyt suunnitelmissa on kulkea Lissabonista Portoon ensi syksynä. Sain blogistasi idean jatkaa Portosta rantareittiä jonkin matkaa ja palailla sitten bussilla tai junalla lentoasemalle. Portugal on kyllä kaunis ja mukava, hyvää ruokaakin olet löytänyt. Hyvää jatkoa sinulle ja antoisia vaelluksia.

2. Kiitos kommentista! Varasin jo menolennon Lissaboniin huhtikuulle ja jatkan vaellustani Portosta (centralia) Santiagoon, tarkoitus on vaeltaa vielä Finisterraan ja viettää sen jälkeen parin viikon loma Espanjassa. Mukavaa joulun odotusta!