keskiviikko 4. heinäkuuta 2018

Enkirch - Zell (Mosel)

Kävimme tien toisella puolella hotelliaamiaisella, joka oli taas varsin kattava. Ainoastaan luumutomaatit, tuoreet hedelmät ja myslipatukat puuttuivat (vrt. Bernkastel-Kues).
Alkoi 2-3 kilometrin nousu ja jätimme Enkirchin taaksemme. Ylämäen loppuessa sukelsimme tiuhaan metsään, jossa linnut pitivät konserttejaan.

Välillä oli tasaista, välillä loivaa nousua. Vain yksi pyöräilijä tuli vastaamme. Yhdessä kohtaa epäröimme suunnasta, kun reittimerkinnät puuttuivat.

Lopulta saavuimme retkeilyalueelle, jonka puiden välistä Zell jo pilkotti. Jatkoimme vanhaa roomalaista reittiä läpi kauniin metsän, jossa kasvoi pähkinäpensaita ja suuria tammia. Tuli ihan Virkkalan Pähkinäniemi mieleen! Tämän päivän vaellus oli huomattavasti helpompi kuin eilen, rinkkakin kulki kevyesti selässä.

Laskeuduimme esikaupunkialueelle ja kävelimme kohti keskustaa. Matka jatkui Moselin vartta vanhaan kaupunkiin, pitkin minulle viime syksystä tuttuja katuja. Istuimme yhdelle terassille virvokkeille ja viestitin Silkelle, että olemme jo kaupungissa. Hän vastasikin, että huoneemme on valmis ja voimme majoittua etuajassa. Viime syksynä meillä oli mukava kulmahuone pikkukeittiöllä, nyt saimme sen yläpuolella olevan kulmahuoneen ilman keittiötä.

Suihkun jälkeen lähdimme syömään, samaan aikaan ukkonen rymisteli ja alkoi sataa. Lainasimme alakerrasta sateenvarjot ja ajatuksissamme salaattilounas lähdimme kävelemään suosittelemaani ravintolaan, joka harmiksemme on tänään suljettu. Palasimme takaisin päin ja jäimme syömään hyvät kala-ateriat majapaikkamme lähellä olevaan Schatzkammer-ravintolaan. Useimmat ravintolat pitävät iltapäivällä 2-3 tunnin siestan, joten valinnanvaraa ei paljon ole. Kahvilat ja viinimyymälät olivat avoinna ja ostin yhdestä myymälästä Bremmin laatuviinin seitsemällä eurolla. Sataa ripotteli ja palasimme Gästehaus Sabineen siestan viettoon.

Sää kirkastui illaksi ja lähdimme kävelemään keskustaan ja rantakadulle. Joimme vielä iltakahvit, ennen kuin palasimme kämpille. Meillä taitaa olla vain yhdet naapurit; pyörillä liikkeellä oleva pariskunta.