maanantai 9. heinäkuuta 2018

Treis-Karden - Burg Eltz - Moselkern

Olin etukäteen varoitellut Arjaa tämän päivän vaelluksen alkumatkasta. Toivoin, etten liikaa pelotellut häntä, mutta kyllä nousu oli jyrkkä. Jopa minulle. Siksi lähdimmekin liikkeelle yhdeksältä, heti aamukahvit juotuamme.

Onneksi nousua ei ollut kilometrikaupalla. Jätimme Treis-Kardenin upeat jokinäkymät taaksemme ja pienen metsän läpi kuljettuamme ohitimme pari maatilaa ja pääsimme tasamaalle.

Viime syksystä muistin reitin kulkevan pellon reunaa, vaikka reittimetkit puuttuivat nytkin. Ilmeisesti maanviljelijät eivät pidä siitä, että vaeltajat kulkevat heidän peltonsa laitoja.

Pellolta siirryimme varjoisan metsän suojaan ja linnunlaulua kuunnellen kävelimme loivaa alamäkeä näköalapaikalle, jossa Eltzin linna näkyi puiden välistä.

Linnalla oli jo muitakin ihmisiä, mutta ei läheskään niin paljon kuin viime syyskuussa. Kävimme linnan kahvilan terassilla, ennen kuin jatkoimme matkaa kohti Moselkernia. Tähän päättyikin minulle entuudestaan tuttu vaellusreitti.

Merkitty reitti kulki kapeaa polkua läpi kauniin metsän seuraten alapuolella solisevaa puroa. Arja piristi kulkuamme jollain 30-vuotisen sodan marssilaululla. Vastaan tuli kävelijöitä, jotka olivat jättäneet auton parkkiin Ringelsteinermühleen ja tekivät siitä lyhyen patikan Burg Eltziin.

Laskeuduttuamme metsästä purolle, ylitimme sen ja kävelimme läpi kauniin Elztalin kylän, jossa oli laitettu kukkaistutuksia ja istuinryhmiä puron lähelle.

Saavuimme Moselkerniin jo yhden jälkeen. Moselin läheltä löytyi Pieni Kahvihuone, jonka terassilla tasasimme hyvän flammkuchenin. Hotellin ovi oli jo auki, mutta saimme rimputella soittokelloa hyvän aikaa, ennen kuin papparainen tuli vastaanottamaan meidät.

Kylä on niin pieni, ettei siinä ole edes kauppaa ja ravintolatarjontakin taitaa olla Restaurant Zur Burg Eltzin varassa. Kirkkoonkaan ei päässyt eteistä pidemmälle.

Teimme pienen kyläkierroksen ja päädyimme Zur Burg Eltzin terassille syömään salaatit. Kun palasimme Hotel Moserkerniin, isäntä istui ulkona, mutta puoli kahdeksalta hotellin baari oli jo kiinni ja kaikki ovet lukossa.