maanantai 15. huhtikuuta 2024

Angeiras - Vila do Conde - Póvoa de Varzim 18 km

Nukuimme hyvin viileässä mökissämme, meren läheisyys tekee öistä kovin kosteita. Patjat on muovitettu, levitin illalla filtin omani päälle ja yöllä kiskaisin siitä puolet silkkimakuupussini päälle. Poltin eilen niskani auringossa, tänään oli puettava kauluspaita päälle. Lähdimme liikkeelle 8.20, laskeutuen ensin meren läheisyyteen. Saimmekin kävellä lähes koko matkan Vila do Condeen lautapoluilla, jotka ovat vuosien varrella kosteuden vuoksi lähes kelvottomia, peittyen välillä tuulen tuoman hiekan alle.

Pirjon selkä oli kipeytynyt eilisestä pitkästä vaelluksesta ja kävelin omaan tahtiini edellä, jääden odottamaan Vila Chãn Sandra-kahvilaan, jossa söimme aamiaisen.

Hiekassa oli raivostuttavan raskasta ja hidasta kulkea. Pirjo jäi jälkeeni ja lupasin viestitellä, kun olen Vila do Condessa. Ehdotin hänelle bussikyytiä, jos kävely tuntuu pahalta.

Vila do Condessa pysähdyin tyhjentämään hiekat tossuista ja laastaroin yhden varpaan. Pitkävarpaiselle käy aina näin; varpaiden alapuolelle tulee haavoja. Kävelin taas merenrantaan, jossa tuuli armottomasti.

Saavutin Póvoa de Varzimin yhdeltä ja jäin Ritzin terassille lohisalaatille. Kahdelta kävelin Albergue São José de Ribamariin, mutta se onkin maanantaisin suljettu. Nyt meni budjetti pyllylleen! Googlen avulla etsin halvimman hostelin, mutta se oli täynnä. Bookingilta löysin 50 eurolla Apartamentos Torreãon, pääsin heti sisälle ja lähetin Pirjolle koordinaatit.

Kävimme suihkussa ja menimme turisti-infoon hakemaan leimat vaelluspasseihin. Pirjo haki apteekista lisää särkylääkettä ja vahvempaa kipugeeliä, sen jälkeen kävelimme vanhassa kaupungissa. Tuuli koleasti ja ravintolat olivat vielä siestalla. Haimme kaupasta ilta- ja aamupalaa ja palasimme kämpille. Varmuuden vuoksi varasin meille huomisen majoituksen etukäteen.