keskiviikko 17. huhtikuuta 2024

Esposende - Marinhas - Amorosa 19 km

Lokkerini oli mennyt illalla lukkoon, enkä saanut sitä avaimella auki. Sinne jäivät korvatulpat, joten unesta tuli varsin pätkittäinen. Onneksi ikkuna oli auki, niin ilmaa riitti. Aamulla pyysin yläpetini espanjalaismiestä avaamaan lokkerini ja sain tavarani sieltä. Pirjo halusi syödä hostelin aamiaisen (4€), minulle riitti pelkkä kahvi.

Hyvästelimme henkilökunnan ja kävelimme kaupungin läpi rantaan.

Vaelluksemme jatkui Litoral Nortea, pitkin laudoitettuja polkuja. Päivän reitti oli minullekin täysin uusi. Kun kirkko tuli näkyviin, nousimme rannasta peltotietä pitkin Marinhasiin. Kirkko oli kiinni, mutta pysähdyimme baariin, jossa minä söin aamiaisen. Palasimme rantatielle (pari kilometriä harhaillen) ja päädyimme Rio Neivan varrelle. Joki piti ylittää siltaa myöten, Pirjo löysi Mapsista pienen kappelin läheltä kävelysillan, joten meidän ei tarvinnut kävellä ajotien laitaa.

Sillan jälkeen kävelimme vielä 7-8 kilometriä Amorosaan. Saimme ihailla rannan tyrskyjä, kauniita kukkia ja omituisia "hedelmiä", joita täällä kasvaa puskat pullollaan.

Tulimme Amorosaan yhden hoodeilla, majoittumaan pääsisimme kolmelta Areias Claras -hotelliin.

Söimme Magma Caffen terassilla "japanilaiset salaatit", täällä todellakin tulee syötyä vihanneksia yli oman tarpeen. Pääsimme majoittumaan hotelliin, kävimme suihkussa ja suunnittelimme huomista reittiä. Olin ajatellut, että kävelemme lyhyemmän päivämatkan Carreçoon, mutta sieltä ei löytynyt meille majoitusta. Pirjon selkä on paremmassa kunnossa ja hän kävelee reippaasti minun vauhtiani, joten pidensin päivämatkaa muutamalla kilometrillä ja varasin meille huoneen Afifesta. Vähän erilaista matkantekoa kuin aiemmat caminoni, joilla majoituin aina albergueen tai hosteliin. Kahdestaan kun jakaa hotellihuoneen, se ei paljon kalliimmaksi tule ja useimmiten on privaattikylppäri käytössä.

Teimme vielä kaupunkikävelyn, poikkesimme rannan laudoitetulle reitille, löytämättä ainuttakaan camino-merkkiä. Pirjo osti apteekista lisää aurinkorasvaa ja palasimme hotellin aurinkoiselle terassille. Hän ei halunnut syödä enää jäätelön lisäksi mitään, minä ajattelin turvata paremman yöunen ja tilasin turskapullat salaatin kanssa. Espresso... tuskin haittaa yöuntani.